Dahlia knolde i jorden

Nu fik jeg mine dahlia/geogine knolde i jorden, lidt tidligere end normalt men jeg tror ikke lige på vedvarende frost mere for denne vinter :) - Men den smule nattefrost som kommer kan de godt klarer, bare så længe at de ikke er begyndt at spirer op over jorden :)

 Her er alle kasserne som jeg gravet frem fra kælderen, og desværre var der 5 knolde som er gået til de "evige blomstermarker :( "
På rækker i mine højbede....
De bæster er sultne, så de skal fodres rigtig godt ved plantning....
Gødning ved knoldene, denne metode har jeg altid brugt - om det så er rigtig eller forkert ? vidnes ikke ?? - men jeg har da succes med det !! - Græsgødning er det bedste jeg kan give dem :)
De største knolde vejer et par kilo :) - og de er gamle, enkelte er blevet delt og andre ikke :)

Fortsat go' solskinsdag :)

Kommentarer

  1. Tak! Og fortsat god solskinsdag til dig :-)

    Alt andet er jo 14 dage tidligere på den i år, end det plejer at være, så hvorfor ikke også georginerne ... Så når du at få mere glæde af dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Og i dag kommer regnen, så det passer perfekt med knoldene i jorden samt gødning :)

      Slet
  2. Hvis bare metoden med gødning ved knoldene virker hos dig, så kan det jo være lige meget om det er "korrekt".
    Det må give nogle imponerende planter med så store knolde.

    SvarSlet
    Svar
    1. De store knolde er altid stabile herhjemme de giver altid masser af blomster :)

      Slet
  3. Jeg har ikke sat mine endnu, men det skal nok snart være, måske skal jeg prøve tricket med gødning.

    SvarSlet
    Svar
    1. prøv det endelig.... for de er meget sultne når de skal i jorden, og desværre er det til tider ikke nok med den næring som er i jorden !!

      Slet
  4. Jeg har også lige sat mine. Normalt har jeg dem i potter i drivhuset, men jeg har lige flyttet drivhuset (for at få plads til et nyt) og så tænkte jeg: skidt pyt, jeg prøver at sætte dem direkte i jorden. De har fået lidt hestemøg at tære på. Så nu må jeg se hvordan det går.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også brugt den med at lade de nye eller de mindre knolde forspirer i drivhuset, men det ender altid med at de bliver overhalet indenom af knoldene som blev plantet i jorden senere med en go' gang gødning !!

      Slet
  5. Hej Tim. Det var tidligt. Jeg har dog også tænkt på om jeg kunne plante mine ud, som jeg ikke har forspiret og overvejer at gøre det i weekenden. De forspirede venter jeg 14 dage med endnu. Jeg har alle mine i krukker og den jord, jeg bruger, er Claus Dalbys krukkemuld, hvor der er gødning til hele sæsonen i. Det har jeg også god succes med. Det er da herligt alt det vi kan lave med dette gode vejr!

    SvarSlet
    Svar
    1. ja... det er skønt med det gode vejr, men idag regner det godt hernede i det sønderjyske - herligt for roserne og mine dahlia-knolde, tak for info ang. gødning med CD's krukkemuld, jeg har overhovedet ikke prøvet nogen af CD's jord endnu :)

      Slet
  6. uha det lover godt.. kæmpeknolder giver så smukke planter :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. nemlig, de store knolde er meget trofaste og giver mange blomster :)

      Slet
  7. Og hvis man har succes med noget, så er det da også helt tosset at gøre det anderledes ;-) Og jo - jeg gøder også mine godt, når de bliver sat i haven.
    Dine knolde ser da godt nok helt fantastiske ud! Men det gør dine georginer jo også senere på året (husker jeg fra sidste år!)

    SvarSlet
    Svar
    1. takker.... jeg har rimelig succes med mine knolde - syntes jeg selv :)

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Et ikke planlagt haveprojekt

Projekt indkørsel

bagsiden af Have-medaljen - det uperfekte havemenneske