Holde mynter i skak - svar til Fru Friis

At holde mynter i en have kan være MEGET modig, hvis man da ikke tager nogle forholdsregler ;) man skulle tro at mynter er i familie med skvalderkål sådan som de KAN brede sig...

På dette billede har jeg en indianer-mynte, den planter jeg i en stor plastikpotte, og derefter graver potten ned i jorden, denne metode bruger jeg på alle mine mynter for så har jeg muligheden for at holde rødderne i skak..

Her er min appelsin-mynte, plantet på samme måde og da den først lige er blevet plantet for et par dage siden ligger jeg sten rundt i potten pga. vi har et meget rigt fugleliv i vores have, og solsorter graver GERNE nyt jord op :(

Her i huset bruger vi enkelte af mynterne i madlavning og en del bruger jeg til en go' kop té.

Og i øvrigt er det skønt med mynter i haven, det er godt for helbredet.....:

at dufte, se blomsterne, følge / mærke, smage og ikke mindst insekterne er vilde med blomsterne.

Kommentarer

  1. Det er en god idé, at sætte plastpotterne i jorden, så de ikke kan ses. Jeg planter også altid mynter i krukker. Gad vide om der er forskel mynternes aggresivitet alt efter hvilken slags det er?

    SvarSlet
  2. Vældig god ide det med at plante dem i en plasticpotte, vi har vores i et stort stenkar,i starten stod de sammen med andre krydderurter, nu har de imidlertid overtaget det hele:-)

    SvarSlet
  3. Smart! Du har dem altså også i krukker, men sænker blot krukkerne i jorden... :o)
    Det er skønt når især nogle planter tiltrækker insekterne. Det er bla. derfor jeg faldt for krybende timian, da jeg første gang lagde mærke til hvordan humlebierne flokkedes omkring dens blomstring.
    Mange tak for svar og sov godt :o)

    SvarSlet
  4. God ide med potterne. Jeg er også selv lidt hys med Mynterne og holder dem i rigtig kort snor. Indianermynten har jeg dog lukket ud i det fri, for den har været nem at styre.

    SvarSlet
  5. Susanne:
    Marokkansk- chokolade- æble- og peppermynter breder sig temmelig vildt hvis de får lov til det, de skal holdes i kort snor ellers har du dem over det hele.

    Prikker i luften:
    Så længe de kun er i karet så går det vel ;)

    Fru Friis:
    Det var så lidt, skulle det være en anden gang :)

    Frøskuffen:
    Min indianermynter er heller ikke så slem til at brede sig, men jeg tager ingen chancer

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Et ikke planlagt haveprojekt

Projekt indkørsel

bagsiden af Have-medaljen - det uperfekte havemenneske